اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۲:۰۷
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۴۶
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۵۳
طلوع آفتاب ۰۵:۱۵:۲۲
غروب آفتاب ۱۸:۴۸:۴۱
نیمه شب ۲۳:۱۵:۵۴
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۶/۰۷/۱۲ - ۱۵:۴۵
سوال از وزیر کار؛

دومین کارت زرد مجلس به کابینه دوازدهم/ "ربیعی" هم کارت زرد گرفت

علی ربیعی پس از رحمانی فضلی وزیر کشور که روز گذشته از مجلس کارت زرد گرفته بود دومین وزیر کابینه دوازدهم است که از مجلس دهم کارت زرد دریافت می‌کند.

دومین کارت زرد مجلس به کابینه دوازدهم/ "ربیعی" هم کارت زرد گرفت

به گزارش سراج24، یکی از دستور کارهای امروز مجلس سوال نمایندگان از وزیر رفاه، کار و تامین اجتماعی بود که مشروح آن در ادامه می آید:

هزاران مربی حق‌التدریسی 5 سال است که منتظر اجرای قانون هستند

جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس امروز چهارشنبه 12 مهر در نشست علنی پارلمان به طرح سؤال مشترک خود و عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مردم نقده و اشنویه از علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت.

وی در تشریح سؤال خود که موضوع آن علت عدم رعایت دستورالعمل تبدیل وضعیت مربیان حق‌التدریسی فنی و حرفه‌ای بود، گفت: در سال 1393 قانون تبدیل وضعیت مربیان حق‌التدریسی فنی و حرفه‌ای ابلاغ شد و مقرر بود مربیان با سابقه تدریس از سال 91 و پیش از آن با مدرک فوق‌ دیپلم به بالا تبدیل وضعیت شوند ولی عملا در دفترچه آزمون ابلاغی شرطی با این مضمون که مربی متقاضی تبدیل وضعیت می‌باید بالاجبار در سال 1393 نیز سابقه تدریس داشته باشد، اضافه شد که به وضوح خلاف قانون بود و نباید طرح می‌شد زیرا در سال‌های 92 و 93 به دلیل فقدان اعتبار لازم، این عده از گردونه تدریس حذف شدند. به این صورت که دعوتی از آنها به عمل نیامد.

محمودزاده در ادامه گفت:‌ حال چگونه است که چنین شرط غیرمنصفانه‌ای که علت آن سازمان فنی حرفه‌ای بوده است دامنگیر کسانی شود که واجد شرایط لازم بوده و باعث آن شود تا افراد باتجربه از تبدیل وضعیت، منع و از این بابت گلایه‌مند شوند.

وی ادامه داد: اکنون هزاران نفر از مربیان حق‌التدریسی در شهرهای مختلف، سال‌هاست منتظر اجرای قانون استخدام مربیان حق‌التدریسی آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای هستند که 5 سال پیش تصویب شده است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس گفت: بر اساس این قانون دولت باید در راستای سیاست‌های اشتغال و قانون مدیریت خدمات کشوری 4878 نفر از مربیان حق‌التدریسی را تا پایان برنامه پنجم توسعه استخدام می‌کرد؛ حال سؤال این است که وزارت رفاه در این زمینه چه کرده است؟

وی با اشاره به اینکه سازمان فنی حرفه‌ای حقوق مربیان حق‌التدریسی را ضایع کرده است، عنوان داشت: مدت زمان پیش بینی شده در قانون برای تدوین آئین‌نامه اجرایی از سوی وزارت رفاه 3ماه است اما 2 سال و نیم بعد آئین‌نامه تدوین شده است و این بدان معنی است سازمان فنی حرفه‌ای و وزارت رفاه در برابر اجرای قانون مقاومت می‌کنند و حتی شنیدیم برخی مدیران این مجموعه نیز گفته‌اند که قانون را قبول نداریم.

محمودزاده با یادآوری اینکه هنوز تکلیف هزار و 240 مربی حق‌التدریسی روشن نشده و با بلاتکلیفی هر روز در مسیر میان تهران و شهرستان خود در ترددند، گفت: به جای آنان مربیانی استخدام شده‌اند که تنها 3 سال سابقه کار داشتند.

وی خطاب به وزیر رفاه اظهار داشت: شما گفتید ما نسبت به اجرای قانون التزام داریم؛ قانون تبدیل وضعیت مربیان حق‌التدریسی فنی حرفه‌ای 5 سال است که تصویب شده است. آیا شما در عرض این 5 سال التزام به اجرای قانون داشته‌اید؟

نماینده مردم مهاباد در مجلس گفت: امروز مربیانی با صرفا 2 سال سابقه به علت ارتباطاتی که داشتند استخدام شدند و مربیانی با 10 سال سابقه از فهرست استخدام حذف شدند.

سوال حاجی دلیگانی از وزیر تعاون

حدود ۳ میلیون فرصت شغلی در اختیار اتباع غیرمجاز بیگانه است

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز چهارشنبه 12 مهر قوه مقننه در تشریح سوال خود از علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره اشغال بازار کار کشور و فرصت‌های شغلی آن از سوی اتباع بیگانه گفت: امروز بزرگترین معضل کشور بیکاری است و فقر و فساد زاده همین بیکاری است.

وی با بیان اینکه بیکاری کیان بسیاری از خانواده‌ها را در معرض فروپاشی قرار داده است ادامه داد: بالا رفتن سن ازدواج نیز یکی از ثمرات بیکاری در کشور است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با تاکید بر اینکه سالانه هزاران میلیارد تومان از بودجه کشور را به اشتغال اختصاص می‌دهیم افزود: بیکاری ام‌الفساد است و امروز حدود 4.5 میلیون بیکار در کشور وجود دارد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: امروز بین دو تا سه میلیون فرصت شغلی بر اساس آمار واقعی در اختیار اتباع بیگانه غیرمجاز است که البته این آمار بیشتر از اینها است.

حاجی‌دلیگانی اظهار داشت: آقای ربیعی سال 92 زمانی که می‌خواست از مجلس برای وزیر شدن رای اعتماد بگیرد برنامه‌هایی ارائه کرد و گفت: قانونگرا است و متعهد به بازرسی مستمر از واحدهای تولیدی و حمایت از نیروهای کار شد.

وی با بیان اینکه طبق قانون کار اتباع بیگانه در شرایط خاص می‌توانند به کار مشغول شوند گفت: البته اتباع مجاز هم قانونا نمی‌توانند در هر شغلی مشغول شوند.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس تصریح کرد: امروز اتباع بیگانه از سبزی‌فروشی تا طلافروشی تا استادکاری کارهای ساختمانی به فعالیت مشغول هستند که قطعا در آینده این موارد برای کشور مشکلاتی ایجاد می‌کند.

حاجی‌دلیگانی با تاکید بر اینکه زمان گفتن این صحبت که ایرانی‌ها به هر کاری مشغول نمی‌شوند گذشته است، تصریح کرد: شغل‌هایی که اتباع بیگانه آنها را اشغال کرده‌اند بیشتر آنها را اتباع ایرانی متقاضی کار در آنها هستند.

وی با اعلام اینکه آقای ربیعی باید اعلام کند برای ساماندهی اشتغال اتباع بیگانه چه کاری انجام داده است ادامه داد: برخی از اتباع بیگانه در برخی از روستاها و شهرها زمین‌های کشاورزی را اجاره کرده‌اند و به کشاورزی پرداخته‌اند حتی برخی از آنها به کارفرمایان بزرگ تبدیل شده‌اند و رقبای داخلی ایرانی خود را از میدان به در کرده‌اند.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس اضافه کرد: در چند سال آینده کارگران ایرانی باید پیش کارفرمایانی که اتباع خارجی هستند بروند و در آنجا مشغول به کار شوند.

حاجی‌دلیگانی تصریح کرد: برخی از اتباع بیگانه که حتی غیرمجاز هم در کشور فعالیت می‌کنند به طور مثال معماری را آموخته‌اند که در سالهای آینده از آنها محروم خواهیم شد و برای کشور مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در 15 استان کشور که ورود اتباع بیگانه ممنوع است مردم آن شهرها کارها را خودشان انجام می‌دهند گفت: جوان ایرانی که سربازی نرفته مجاز به کارگیری آنها در مشاغل مختلف نیستیم اما تبعه خارجی که غیرمجاز به کشور آمده‌اند فعالیت می‌کنند که این باعث خارج شدن نقدینگی از کشور می‌شود.

توضیحات زهرا ساعی درباره سوال حاجی دلیگانی

 زهرا ساعی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در توضیح بررسی سوال حاجی دلیگانی از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این کمیسیون گفت: سوال محور بازار کار و فرصت های شغلی در اختیار اتباع بیگانه مطرح و در دستورکار کمیسیون با حضور طرفین قرار گرفت.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سوال کننده در کمیسیون به بیان مشکلات بازار کار اشباع شده توسط اتباع بیگانه اشاره کرد و گفت که چرخه اقتصادی خانوارها در معرض خطر است لذا ساماندهی شایسته در راستای منافع کارگران داخلی را از اقدامات ضروری این وزارتخانه برشمرد.

وی ادامه داد: حاجی دلیگانی از عزم جوانان جویای کار برای فرصت های شغلی مختلف نیز خبر داد و بر رفع موانع توسط وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد.

ساعی یادآور شد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ایراد پاسخ به سوال این نماینده اقدامات انجام شده از جمله بازرسی ها و شناسایی متخلفان را یادآور شد و ورود چندین هزار نفری اتباع بیگانه به کشور را خارج از وظیفه این وزارتخانه دانست.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: آقای ربیعی بر وجود این مشکل بیش از 20 سال در کمیسیون اشاره کرد و یادآور شد عزم جدی برای رفع این مشکل دارد.

ربیعی: با پدیده ترک تحصیل مواجه هستیم

علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه)‌ مجلس شورای اسلامی حضور یافت تا به سؤال مشترک جلال محمودزاده و  عبدالکریم حسین‌زاده نمایندگان مهاباد و نقده مبنی بر علت عدم اجرای قانون تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق‌التدریس سازمان فنی و حرفه‌ای پاسخ دهد.

وی در بیان توضیحاتش اظهار داشت:‌ متأسفم که اساساً ما در بحث مهارت نیروهای ماهر و برنامه‌ریزی برای آموزش نیروهای بامهارت نتوانستیم در 5 دهه گذشته اقدام مناسبی انجام دهیم.

وی افزود: متأسفانه با پدیده ترک تحصیلی روبه‌رو هستیم و نیروهای بی‌مهارت از دبیرستان یا دوران دانشگاه و در اینجاست که به ضرورت سازمان فنی و حرفه‌ای و توسعه آموزش رسمی نیروها بیشتر پی می‌بریم.

وزیر کار با بیان اینکه آموزش در کشور ما رایگان است و از بودجه کل آموزش در کشور تنها 1.4 درصد به سازمان فنی و حرفه‌ای اختصاص دارد، تصریح کرد:‌ دسترسی به نیروهای ماهر مسئله امروز ماست، نیاز به سیاست‌گذاری در جامعه داریم، دسترسی به کارگر ماهر موضوعی است که باید در برنامه‌ریزی‌ها اهمیت زیادی به آن دهیم.

ربیعی ادامه داد: برخی کشورها آموزش مهارت را اصل قرار دادند و صلاحیت حرفه‌ای را برای استخدام افراد الزامی کردند، مبنای پایه توسعه کشورهای شبیه ما این است که سازمان فنی و حرفه‌ای خودشان را به سامان رساندند.

وی تأکید کرد:‌ نرخ بهره‌وری نیروی کار در کشور ما افزایش نداشته است، اگر نگران بیکاری و اشتغال در استان‌ها هستیم باید بدانیم کمتر از 1.4 درصد به فنی و حرفه‌ای اختصاص یافته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: به نظرم ما به سیاست واحدی نیاز داریم و وزارت کار شعار هر ایرانی یک مهارت را دنبال می‌کند، اگر واقعاً مشکل بیکاری در کشور برای ما رنج‌آور است،‌باید این شعار را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: زمانی که مصوبه‌ای تبدیل به قانون می‌شود، لازم‌الاجراست و ما ملزم به اجرای قانون هستیم و بحثی در این زمینه نیست، وزارت تعاون موظف بوده ظرف سه ماه آئین‌نامه‌های مربوط به قانون تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق‌التدریس سازمان فنی و حرفه‌ای را تهیه کند، ما این کار را انجام دادیم اما فرآیند تصویب آئین‌نامه‌ها در کمیسیون‌های دولت طولانی است، آن زمان موضوع تصویب آئین‌نامه‌های مربوط به قانون برنامه پنجم در اولویت کاری دولت بود به همین دلیل این فرآیند طولانی شد.

ربیعی یادآور شد: 23 هزار و 642 مربی هم اکنون در بیش از 11 هزار آموزشگاه فعالیت می‌کنند، جذب این تعداد افراد کار بسیار سختی است، از طرفی ما هم باید به قانون عمل کنیم و هم تکلیف افرادی که در آزمون استخدامی پذیرفته نشدند را مشخص کنیم در حالی که خود قانون تصریح دارد افراد پذیرفته‌شده در آزمون استخدام شوند.

ربیعی در پایان خاطرنشان کرد:‌ برای جذب همه افرادی که تا کنون استخدام شدند تلاش جانکاه و طاقت‌فرسایی صرف شده است، فرآیند جذب این افراد واقعاً سخت بوده است اما نمایندگان محترم مجلس این اطمینان را داشته باشند که ما تمام تلاش خودمان را برای اجرای قانون به کار خواهیم گرفت.

نمایندگان از اولین سوال قانع شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به سؤال مشترک جلال محمودزاده نماینده مهاباد و عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه قانع شدند.

بنابر این گزارش پس از آنکه محمودزاده به نمایندگی از سؤال کنندگان، پرسش از وزیر رفاه را مبنی بر علت عدم رعایت دستورالعمل وضعیت مربیان حق‌التدریسی فنی و حرفه‌ای طرح کرد و پس از قول ربیعی مبنی بر پیگیری، اعلام کرد که قانع نشده است، مسعود پزشکیان نائب رئیس اول مجلس که اداره نشست علنی را بر عهده داشت وارد بودن سؤال نمایندگان مهاباد ونقده را به رای نمایندگان گذاشت.

این گزارش حاکی است با 105 رای موافق، 52 رای مخالف و 10 رای ممتنع سؤال از وزیر رفاه را وارد ندانستند.

دومین کارت زرد به کابینه دوازدهم

نمایندگان در جلسه علنی امروز 12 مهر قوه مقننه در جریان بررسی سوال ملی حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در پارلمان از علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره در اختیار گرفتن بازار کار کشور و فرصت‌های شغلی آن از سوی اتباع بیگانه بود با 126 رای موافق، 64 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر در صحن پارلمان این سوال را وارد دانستند.

بر اساس این گزارش علی ربیعی پس از رحمانی فضلی وزیر کشور که روز گذشته از مجلس کارت زرد گرفته بود دومین وزیر کابینه دوازدهم است که از مجلس دهم کارت زرد دریافت می‌کند

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••